25. ledna 2017

Plenky - postup a kalkulace

S malým vlastně od malička používáme převážně látkové pleny a jenom na spaní nebo cestování používáme jednorázové. Výbava už se nám trochu začala rozpadat a tak jsem našila nové pleny.


Látkové pleny jsem šila podle staré plenky, která nejlépe seděla, proto nebudu uvádět střih - není můj. Střih jsem získala prostě rozpáráním staré pleny, tady jsem nalezla hodně podobný střih, ale nevím, jak bude sedět a není zmenšovací. Jedná se o kapsovou plenku - vzhledem k tomu, že u nás přebaluje manžel i babičky, tak ať je to co nejjednodušší. Alespoň vám napíšu postup, jak takové plenky ušít a co je potřeba.

Materiál na výrobu jedné pleny
  • PUL čtverec ca 50x50 cm (prodává se po čtvercích nebo v metráži)
  • čtverec látky na vnitřní kapsu ca 50x50 cm - froté, fleece nebo aksamit (na každém webu o plenkách poradí, já použila staré froté prostěradlo)
  • guma o šířce 0,5 cm 32 cm - 2 ks 10 cm k nožičkám a 1 ks 12 cm na záda
  • patentky - podle střihu (já jich mám opravdu hodně, protože mám plenu zmenšovací na maličké dítě - naše děti jsou pod 3 kg)
Postup výroby pleny
  1. Podle střihu si vystřihneme plenu z PULu a vnitřní látky. Po celém obvodu jsem si přidala 1 cm na švy. 
  2. Vezmeme si vnitřní látku a ohneme si na zádech do rubu švový přídavek a mezi značkami přientlujeme (v chlupatých látkách se entl ztratí). Jedná se o vstup do kapsy. 
  3. Nacvakáme si patentky na zmenšování plenky a na zapínání na PUL (vždy podkládáme - já jsem třeba podkládala zbytky fleecu). 
  4. V krajíčku (švovém přídavku) si sešpendlíme PUL a vnitřní látku lícem k sobě a 1 cm od kraje sešijeme, necháme jen mezeru na vstup do kapsy - tam, kde už je ohnutá vnitřní látka.
  5. Ke švovému přídavku si přišpendlíme začátek a konec gumičky podle značek u nožiček a přišijeme. Totéž uděláme i na zádech na PUL - jen dáme pozor, aby to bylo jen v PULu.
  6. Plenku otočíme na líc.
  7. Plenku proštepujeme na vrchním okraji - jedeme v krajíčku a jen v místě gumiček uděláme tunel - tzn. "odbočíme" od kraje ca na šířku patky a jedeme rovnoběžně s okrajem a na konci gumičky se zase vrátíme zpět. S tím, že dáváme pozor, aby se gumička nechytila do švu a v tunýlku se volně pohybovala. Já si vždycky držím plenku nataženou, abych viděla, kde gumička je a pomalu šiju. Tunel uděláme i na zádech s tím, že prošíváme jen vrstvu PULu, aby zůstala kapsa. 
  8.  Nakonec nacvakáme patentky na klopy na zapínání plenky.
     
Ušít plenku není žádná věda, je to spíš o tom, aby člověk nalezl správný střih - aby plenka miminku co nejlépe seděla. Pak už je vše jen o cviku ;-) 

Kalkulace ušití plenky

Jinak je zajímavá i ekonomická stránka šití plenky - cena ušité plenky se nejvíce odvíjí od použitého PULu, protože je to nejdražší materiál - můžeme nalézt jednobarevný čtverec od 50,- (metráž) a potištěné PULy jsou ca od 85,- klidně do 140,- (americké potisky). Dovnitř plenky se dá použít recyklovaný materiál (deka z Ikey) nebo se dá sehnat např. froté už od 30,- za čtverec, pokud chceme např. bambusový fleece už jsme na 80,- za čtverec. Dále je třeba počítat práci na plence, což v mém případě byla asi 1 hodina (jasně tréninkem a výrobou v sérii se to dá zrychlit ;-) ). No a nakonec drobnosti jako patentky asi 20 ks a gumička 32 cm.  A když si to spočítáme:
Tak teď si samy můžete zhodnotit, jestli si plenku ušijete a nebo koupíte. To jsem se vůbec nezabývala tím, že materiál sám nepřijde domů a je nutné ho najít na internetu, že k nacvakávání patentků jsou třeba kleště a že bez stroje a nití se šít také nedá...

Doufám, že jsem vás tou kalkulací moc neodradila a stejně si nějakou tu plenku pro prcka ušijete - ta radost z malinkého zadečku v krásné plence je k nezaplacení ;-)

K.

2 komentáře:

  1. Díky za inspiraci i za postup. Jakou gumu jste tam dávala? Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se článek hodí. Já jsem vzala úplně klasickou gumu 0,5 cm, co jsem tu měla. Vím, že někdo používá lastin, ale to nemám vyzkoušené. Takhle to taky funguje..

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...