13. ledna 2017

Přešití kočáru

Protože brzy čekáme nový přírůstek do rodiny, bylo třeba všechno připravit. A tak jsem musela vyřešit, co s kočárem - je praktický s velkými terénními koly, ale jeho potahy už se začaly trhat, což není nejen hezké ale ani bezpečné. Tak jsme se s mamkou rozhodly, že kočár převlečeme.

Převlečení mělo několik etap:
1. Výpočet množství materiálu
2. Objednání materiálu
3. Rozstříhání starého potahu
4. Nastříhání nových dílů
5. Vlastní šití
6. Nabouchání patentků

1. Výpočet množství materiálu
Nejdříve jsme si rozložily kočár na díly a pomocí krejčovského metru změřily jednotlivé části potahu. Díky tomu, že původní obal byl ušitý z žebrované látky, tak bylo snadné dodržet směr vlákna jednotlivých dílů. U každého dílu jsme si odhadly obdélník látky, který bude třeba. Navíc bylo nutné napočítat lemovky, druky a také výplně a podšívku. Téměř všechny díly jsou vyplněné a podšité. A když už jsme řešily kočár, tak jsme se pustily i do vajíčka, aby to všechno ladilo ;-)


2. Objednání materiálu
Při hledání materiálu jsem prošla spoustu webů a nakonec našla veliký výběr kočárkoviny a většiny potřebného materiálu na druhém konci republiky. Vzhledem k tomu, že jsem si prošla i blog, který obchodu patří, tak jsem zjistila, že paní majitelka přešívala stejný typ kočáru. Tak jsem nelenila a napsala email se spoooustou dotazů. Paní byla moc milá, poradila mi a ještě mi umožnila si objednat další věci, které měla v kamenné prodejně, ale nebyly na eshopu. Takže jsem všechen materiál objednala u jediného prodejce - no není to báječné?

A teď malá reklama jedná se o Látky Gábinka www.gabinka.cz s majitelkou paní Kubalovou, které tímto ještě jednou moc děkuji - věřím, že její laskavost a ochota jí v příští roce přinese spoustu nových zákazníků. V dnešní době opravdu úžasné jednání! DOPORUČUJI!


3. Rozstříhání starého potahu
V tomhle kroku už šlo do tuhého - odtud není návratu. Naštěstí stříhala mamka, já bych asi tápala. Vzala to vždy co nejblíž švu tak, aby dostala co nejpřesnější díly. Kočár má tři velké části - spodek, na kterém dítě leží, střechu a kryt nožiček. Proto jsme si na zemi udělaly pro každý díl jednu hromadu, aby se nám díly nepopletly. Ještě, že mám tak velký ateliér, zabralo to celou podlahu ;-) 


4. Nastříhání nových dílů
V tomto kroku se ukázalo, že jsem občas nepočítala s dostatečnými rezervami, takže fialová látka byla tip top. Navíc jsem si občas špatně poznačila, kde má být výztuha a podšívka, tak jsem ještě musela hledat v zásobách. Při stříhání bylo důležité nezapomínat na švové přídavky - všude, kde byl střižený šev. Jinak je kočár začišťován lemovkou a tak nebylo nutné přidávat na zahýbání okolo. 


5. Vlastní šití
Vzhledem k tomu, že většina dílů je podšitá, tak se nám vyplatilo si nejdříve jednotlivé díly zkompletovat - vrchní látka + výplň + podšívka, sestehovat a v krajíčku (ca 0,5 cm) prošít. Díky tomu jsme získaly méně dílů, které se pak mnohem lépe sešívaly a neutíkaly nám jednotlivé části ze švů. Potom už jsme vše sešívaly dohromady a docela rychle to získávalo známé obrysy. Musím říct, že nejvíc jsem se děsila lemování - koneckonců byl lemovaný každý díl a lemování umí být zákeřné. Díky radě paní Kubalové jsem na lemování pořídila PES pásku, která je lehce pružná a s tou to šlo vážně skvěle (ale i tak jsem vše stehovala, radši nastehovat než párat ;-) ). Nicméně opět se ukázalo, že jsem špatně počítala - tentokrát u lemovací pásky a nevyšlo mi to. Tak jsem udělala další objednávku a i v předvánočním shonu mi objednávka přišla neuvěřitelně brzy :-) 


6. Nabouchání patentů
Závěrečné dokončování zahrnovalo nabouchání patentů tak, aby povlak držel na kostře kočáru a celkově dohromady. Tuhle část jsem s radostí přenechala své drahé polovičce. Sice jsem na začátku docela šílela, protože pořád nemohl pochopit, jak ten patent patří, ale nakonec to zvládl ;-) U patentů jsem sice měla napočítanou velkou rezervu, ale stejně mi nevyšly - pár jsme zkazili (praskly při zabouchávání nebo jsme je dali obráceně..) a pak balení nebyla úplná, to by se Koh-i-noor měl stydět - patenty jsou celkem drahé a ještě tam části chybí :-( Navíc jsem nepočítala s 'mezipatenty' (ty se do něčeho cvakají a něco se cvaká do nich - to jsme řešili 2 patenty vedle sebe). Naštěstí jsem měla balík v zásobách a kočár mohl být dokončen;-)

Závěrem
Ještě mi zbyla puntíkovaná kočárkovina, ze které si chci ušít pár doplňků ke kočáru, tak snad to stihnu ;-) Celé to trvalo cca měsíc - jeden víkend s mamkou a pak odpoledne / večery, kdy náš prcek už spal a malá v bříšku se moc nevzpírala ;-) ale určitě se to dá stihnout za týden, když člověk mákne a má na to víc času.

S výsledkem jsem moc spokojená a už se těším, až budu jezdit s hezkým kočárem ;-) Ještě nemám fotky kočáru s kolečky, protože malá je stále v bříšku, tak jsou kolečka uklizená ve sklepě. Až se malá narodí, tak dodám do článku ;-)

Pokud máte nějaké dotazy, ráda pomůžu. Ale střih jsem nedělala - koneckonců každý kočár je jiný a vzhledem k tomu, že další děti už nemáme v plánu, tak kočár už vydrží ;-) 

K.

2 komentáře:

  1. Krásne se to povedlo. Můžu se zeptat, co jste volila jako podšívku ke kocarkovine a je nutné mít kocarkovinu+vypln+podšívku? Nestačila by jen kocarkovina? Děkuji Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) jako podšívku mam přímo podšívkovinu. Já jsem ty vrstvy dělala stejně, jako byly původně - ono je to tak měkčí a vzhledem k tomu, že malá byla narozená zimě, tak to i izoluje. Jen kočárkovina by asi byla studená - ono i záleží na typu kočárku - třeba na golfky jsem dávala jen kočárkovinu. Hezký den, K.

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...